Informatie over spierpijn

Spierpijn kan het gevolg zijn een ongewone beweging, het overspannen van de spieren of intensief sporten. Denk hierbij aan het beginnen met fitnessen, hardlopen of het schilderen van een plafond. Door lange tijd in de zelfde houding te zitten of staan kan spierpijn ook ontstaan. Koorts, griep of verkoudheid kan ook gepaard gaan met spierpijn.

Spierpijn komt het meest voor in de nek, rug en schouder. Spierpijn kun je in principe overal hebben. Ook inwendige organen zoals darmen of het hart zijn opgebouwd uit spieren. Je kan acute spierpijn krijgen of spierpijn die later optreedt. Ook spanningshoofdpijn is een vorm van spierpijn. Hoofdpijn is in 80% van de gevallen de oorzaak van spierpijn. Dit wordt ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd.

Spierpijn na het sporten
Spierpijn ontstaat meestal nadat iemand begint met het doen van bewegingen die hij of zij normaal gesproken nooit doet of lange tijd geleden heeft gedaan. Bij het doen van deze bewegingen worden spieren gebruikt die bijna nooit gebruikt worden. Als je spierpijn hebt na het doen van bewegingen waaraan je spieren niet gewend zijn, is dit niet iets om je zorgen over te maken. Dit is een natuurlijk proces en de spieren worden juist sterker. Bij spierenpijn geven de spieren als het ware aan dat ze veranderen, zodat de ze gevraagde belasting beter aankunnen. Meestal hebben mensen spierpijn na het hardlopen

Spierpijn behandelen
Na een aantal dagen is de ergste pijn verdwenen. Als de pijn hevig is kun je dit verlichten met een paracetamol. Door zalfjes en crèmes op de huid aan te brengen zorg je voor een warmtewerking. Door deze warmtewerking ontstaat er een betere doorbloeding. Dit geeft vaak een beter gevoel.

Naast het gebruik van zalfjes en crèmes is een massage een manier om spierpijn te behandelen. Massage brengt de bloedcirculatie op gang. Je kan naast massage en het smeren van zalfjes en crèmes als je spierpijn hebt ook een warm bad nemen. En je kunt ook een koud bad nemen. Een koud bad zorgt eveneens voor een betere doorbloeding.

In het geval van een kneuzing kun je dit het best koelen met wat ijs in een handdoek. Doe dit circa tien minuten iedere drie uur. Heb je lange tijd last van spierpijn of last hebt van hevige pijn, dan kun je het best een bezoek brengen aan een dokter. Mogelijk dat er een ander oorzaak is.

Voorkomen van spierpijn
Als je intensief gaat sporten is het geheel voorkomen van spierpijn lastig. Wel kun je voordat je begint met sporten een goede warming-up doen. Door de warming-up zullen je spieren versoepelen. Een goede warming-up duurt circa tien minuten. Daarna ben je goed voorbereid om intensief te sporten. Na het sporten kun je een cooling-down doen van tien minuten. Door een cooling-down te doen zorg je er voor dat je spieren langzaamaan verslappen. Hierdoor heb je een geringere kans op spierpijn.